اخبار ویژه
كارگران كارخانه روغن نباتي شيراز تجمع كردند

بیش از دویست کارگر نرگس شیراز در انتظار حقوقشان

کد خبر : 9269
دوشنبه 17 مهر 1396 - 13:30

کارگران معترض کارخانه روغن نباتی شیراز روز گذشته در اعتراض به وضعیت صنفی خود جلوی این کارخانه تجمع کردند، تجمعی که با حضور مدیران اداره کل و تشکیل جلسه پایان یافت و قرار شد تا هفته دیگر حقوق عقب افتاده آن ها پرداخت گردد.لازم به ذکر است که در ماه گذشته سازمان بسیج کارگری فارس با توجه به اشراف اطلاعاتی کاملی که در مورد این کارخانه داشت جاساتی را بین مدیران این کارخانه با آقای غیاثوند مدیریت شعب بانک انصار استان فارس برگزار کرد و قرار شد که بانک انصار مبلغ مفیدی وام در اختیار این کارخانه قرار دهد.

كارخانه روغن نباتي شيراز از كارخانجات بزرگ فارس است و 65 سال است كه چراغ آن روشن است. اين كارخانه يك هكتاري كه در نزديكي هاي چهار راه ادبيات قرار دارد با مشكلات زيادي دست و پنجه نرم مي كند، آلودگي زيست محيطي از يك سو اين كارخانه را براي نقل مكان از چهارراه ادبيات به خارج از شهر تحت فشار قرارداده و از سوي ديگر ركود اقتصادي اين كارخانه را هم دچار مشكل اساسي كرده تا جايي كه براي تامين حقوق حدود 270 نفر از كارگرانش به دردسر افتاده است.کارخانه روغن‌نباتی نرگس شیراز ۲۷۰ نفر کارگر دارد که بین سه تا شش ماه مزد معوقه طلبکارند.در خصوص این اعتراض صنفی، ایرج رضایی از مسئولان اداره کل تعاون کار ورفاه اجتماعی استان فارس گفت: به زودی بخشی از طلب این کارگران پرداخت خواهد شد.رضایی با بیان اینکه با پیگیری اداره کار قرار است مطالبات مزدی کارگران نرگس شیراز پرداخت شود، افزود: این کارگران که به صورت رسمی، قراردادی و پیمانکاری در کارخانه نرگس شیراز مشغول کارند، بابت طلب مزدی خود صبح امروز مقابل در ورودی کارخانه تجمع کرده بودند.

وی گفت: این تجمع ساعتی بعد از طریق مذاکره مسئولان اداره کار با کارگران معترض خاتمه یافت و در حال حاضر کارگران به محل کارشان بازگشته‌اند.به گفته رضایی، مشکلات کارگران نرگس شیراز هفته گذشته در کمیسیون کارگری مطرح شد و امروز نیز بعد از اطلاع از موضوع اعتراض کارگران این کارخانه، سریعا رئیس اداره کار شهرستان به همراه بازرسین کار در محل اعتراض کارگران در کارخانه نرگس شیراز حاضر شدند و هم‌اکنون با مدیریت و اعضای شورای اسلامی کارخانه در حال گفتگو و مذاکره هستند.

 براساس این اظهارات، مدیریت کارخانه قول داده‌است تا پایان هفته آینده بخشی از مطالبات معوقه کارگران را پرداخت کند.كارگران اين كارخانه گلايه هاي زيادي از وضعيت موجودشان دارند از يك سو حقوقشان پرداخت نشده و از سوي ديگر مشكلات بيمه اي، بازنشستگي، بازپرداخت تسهيلات بانكي و ... دارند. آن ها مي گويند عدم پرداخت حقوق بهانه اي بود تا بتوانيم ساير مشكلات را به گوش مسئولان برسانيم.
يكي از كارگران مي گويد: دو ماه حقوقمان عقب افتاده و با وجودي كه در نيمه مهر ماه قرار داريم هنوز حقوق مردادماه و شهريورماه پرداخت نشده است البته كارگراني كه در اين كارخانه با پيمانكاران قرارداد دارند از اول سال حقوق نگرفتهاند. وي گفت: مديران كارخانه بخش هايي از روغن نباتي نرگس شيراز را به پيمانكاران داده اند اما متاسفانه پيمانكار به تعهدات خود عمل نكرده و حقوق كارگران را نداده است.
يكي ديگر از كارگران نيز اظهارداشت: علاوه بر حقوق مشكلات ديگري هم داريم، مديران كارخانه 5 سال قبل به اسم حدود صد كارگر و به ازاي هر كارگر 20 ميليون تومان وام از بانك مهر اقتصاد گرفتند و قرار بود شش ماهه تسويه كنند اما متاسفانه اقساط آن را نداده اند و هر روز كارگران از طريق بانك با تماس تلفني و يا ارسال پيامك تحت فشار هستند كه هر چه سريع تر نسبت به تسويه حساب اقدام كنند! اين در حالي است كه مديران كارخانه گيرندگان اصلي تسهيلات هستند و اما آن ها هم اقدامي براي بازپرداخت اين وام ها نمي كنند البته همان موقع به هر يك از كارگران كه از مداركشان براي گرفتن وام استفاده شد از سوي مديران كارخانه يك ميليون تومان هديه داده شد.
وی اضافه كرد: همچنين با تلاش مديران كارخانه چندي پيش وامي حدود 30 ميليون توماني براي هر كارگر از بانك ملي گرفته شد و اين وام به حساب كارگران واريز شد و مقرر گرديد هر ماه قسط وام از حقوق كارگر كسر شود و به حساب بانك ملي واريز شود.
اين كارگر ادامه داد: گرچه هر ماه قسط اين وام از حقوق ما كسر مي شود اما با ديركرد به حساب بانك واريز ميشود كه اين معضل باعث شده هر ماه جريمه ديركرد تسهيلات از حقوق ما كسر شود در حالي كه ما تقصيري در ديركرد واريز اقساط وام نداريم و مديران كارخانه بايد جوابگو باشند.
وي اظهار داشت: در حال حاضر هم چند قسط واريز نشده باعث شده بانك، كارگران را در ليست مشتريان بدحساب قرار دهد و به همین دلیل خدمات بانكي به سختي به ما ارايه مي شود.
يكي ديگر از كارگران نيز به وضعيت نا مناسب بيمه اي كارگران روغن نباتي شيراز اشاره كرد و گفت: گرچه از حقوق ما اقساط بيمه تكميلي كم مي شود اما در كمال تعجب معلوم شده كه به حساب بيمه رازي كه عامل بيمه تكميلي ما است واريز نمی شود. در پي اين وضعيت وقتي كارگران براي دريافت هزينه هاي درماني خود به شركت بيمه رازي مراجعه مي كنند اين جواب را مي شنوند كه «اقساط بيمه تكميلي واريز نشده و به همين دليل خسارت درمان به شما تعلق نمي گيرد».
اين كارگر با سابقه روغن نباتي نرگس شيراز اضافه كرد: همچنين عدم پرداخت حق بيمه كارگران اين كارخانه مطابق مشاغل سخت و زيان آور باعث شده تا آنها در موعد مقرر بازنشسته نشوند وقتي هم اعتراض ميكنيم كارفرما و مديران كارخانه ميگويند «مابه التفات حق بيمه كه رقمي بين 8 ميليون تا 30 ميليون تومان است را خودتان پرداخت كنيد تا اسمتان براي بازنشستگي مشاغل سخت و زيان آور رد شود و 20 ساله بازنشسته شويد وگرنه بايد تا 30 سال در اين كارخانه كار كنيد!».
يكي ديگر از كارگران كه معتقد است چند شغله بودن مديران كارخانه روغن نباتي نرگس شيراز باعث شده تا فرصتي براي حل مشكلات اين كارخانه وجود نداشته باشد افزود: مديران اين كارخانه يا بازنشسته هستند يا چند شغله ضمن آن كه عمدتاً در تهران ساكن هستند و كمتر به شيراز سفر مي كنند، مشخص است با اين وضعيت كارخانه سرپا نمي ماند و زمين مي خورد.
وي گفت: چندي پيش به بهانه مشكلات زيست محيطي اصلي ترين دستگاه روغن كشي را از جا كندند و 3 ميليارد تومان فروختند شنيده شد همين دستگاه در گچساران به بهترين شكل نصب شده و در حال فعاليت است. قرار بود اين سه ميليارد تومان خرج طرح هاي توسعه اي كارخانه شود اما متاسفانه نشد.
كارگران روغن نباتي نرگس شيراز كه معتقدند با اين وضعيت سرانجام خوشايندي در انتظارشان نيست خواستار آن شدند كه مسئولان استان و مديران كارخانه جلوي ادامه اين وضعيت را گرفته و اجازه ندهند اين كارخانه بزرگ كه روزگاري نه چندان دور بالغ بر هزار كارگر به طور مستقيم در آن فعاليت مي كردند بيش از اين زمين بخورد.
نوروزي، مدير داخلي كارخانه روغن نباتي نرگس شيراز در خصوص مشكلات صنفي كارگران اين كارخانه  گفت: حقوق كارگران به دليل كمبود نقدينگي كه دامن همه كارخانجات كشور را گرفته فقط يك ماه عقب افتاده است.
وي گفت: طبق قوانين داخلي اين كارخانه، حقوق هر ماه كارگران پايان ماه بعد داده مي شود، به عبارت ديگر كارگران فقط حقوق مرداد ماه را طلب دارند و حقوق شهريور ماه در آخر مهر ماه پرداخت خواهد شد.
نوروزی با بيان اين كه حقوق مرداد كارگران هفته ديگر پرداخت خواهد شد افزود: انتظار مي رود كارگران صبوري بيشتري داشته و وضعيت اقتصادي را درك كنند. وي كه معتقد است مشكل كارگران كه با پيمانكار كارخانه طرف قرارداد هستند ربطي به مديران كارخانه ندارد ادامه داد: بخشي از امور كارخانه با صلاحديد مديران روغن نباتي نرگس شيراز به پيمانكار واگذار شده و پيمانكار موظف بود طبق قرارداد سه ماه از حقوق كارگر را پرداخت كند تا پس از آن مديران كارخانه قسط اول قرارداد پيمانكار را پرداخت كنند اما متاسفانه اين اتفاق نيفتاده و كارگران معترض مي توانند از پيمانكار به اداره كار شكايت كنند.
وي در خصوص وام بانكي كارگران نيز گفت: كارگران با ميل خودشان قبول كردند كارخانه وام از بانك مهر اقتصاد گرفته و مديران كارخانه ضمانت پرداخت آن را كردند حالا همچنان مديران كارخانه طبق تعهد محضري كه به بانك داده اند، اقساط وام را بپردازند اين معضل هيچ مشكلي را براي كارگران به وجود نمي آورد اگر هم تماس و يا پيامكي براي كارگران ارسال مي شود به خاطر آن است كه بانك از كارگران به عنوان اهرم فشار استفاده مي كند و گرنه عملاً نمي تواند اقدام اجرايي عليه كارگر به عمل آورد چرا كه كارخانه ضامن بازپرداخت تسهيلات است.
نوزري در خصوص اقساط وام بانك ملي نيز گفت: اين وام به كارگران پرداخت شده و ماهيانه از حقوق آن ها كسر می شود اين در حالي است كه كارخانه روغن نباتي نرگس شيراز به دليل كمبود نقدينگي نتوانسته يكي از قسط هاي وام بانك ملي را پرداخت كند و اين يك قسط هم مشكلي براي كارگران به وجود نمي آورد.
وي همچنين در خصوص بيمه تكميلي كارگران نيز توضيح داد: اين مشكل به دليل تقاضايي است كه خود كارگران به وجود آورده اند ابتدا اعلام كردند 500 نفر را براي بيمه تكميلي معرفي مي كنند و بيمه رازي نيز بر اساس اين تعداد نرخي را اعلام كرد در حالي كه بعداً ليست 200 نفره را ارسال كردند و حالا بيمه رازي اعلام كرده كه بايد نرخ بيمه تكميلي تغيير كند كه اين رايزني ها اندكي زمان بر است.
مدير داخلي كارخانه روغن نباتي نرگس شيراز، نصب دستگاه روغن كشي اين كارخانه در گچساران را رد كرد و گفت: اين دستگاه مستهلك بود و از طريق مزايده فروخته شد و هيچ جا نصب نشده است. پول 3 ميلياردي فروش آن هم خرج بيمه كارگران، حقوق آن ها و ديگر هزينه ها شده است.
وي با بيان اين كه بازنشستگي كارگران طبق مشاغل سخت و زيان آور در گرو همكاري مشمولان است افزود: از 8 درصد حق بيمه اين قانون، 4 درصد آن را كارخانه تقبل كرده و 4 درصد ديگر را كارگر متقاضي بايد پرداخت كند.
نوروزي در پايان تصريح كرد: همه كارخانجات در چند سال اخير با مشكل مواجه شده اند و اين معضل فقط مختص كارخانه نرگس شيراز نيست.
وي با اشاره به سود 18 درصدي بانك ها گفت: كدام كارخانه اي مي تواند كالايي توليد كند كه سود 18 درصدي داشته باشد؟ تا زماني كه سود بانكي به اين شيوه است مشكل نقدينگي كارخانجات نيز به قوت خود باقي است.

 

ارسال توسط : خبرنگار فارس
بازدید
دیدگاه