اخبار ویژه
«بسیج کارگری فارس» گزارش می دهد:

دلایل تعطیلی کارخانجات سیمان

کد خبر : 6685
شنبه 11 دی 1395 - 14:05

در کشورحدودا 100 میلیون تن سیمان در سال تولید می‌شود ، که از این میزان حدود 50 میلیون مصرف در بازار داخل وجود دارد ، متاسفانه این رقم روند نزولی گرفته و از 50 میلیون به 30 الی 40 میلیون کاهش یافته است ....صادرات نیز پس از تحریمها با کاهش شدید روبرو شد.

به گزارش «بیکافارس» هر از چند گاهی خبر تعطیلی یک کارخانه سیمان در استان فارس علی رغم قابل صادرات بودن این محصول به گوش می رسد.با توجه به اینکه بیش از 20 هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار در کارخانجات سیمان استان فارس هستند بنابراین تعطیلی کارخانجات سیمان مشکلات اجتماعی بسیاری را در استان به همراه خواهد داشت.در این مقال بر آن شدیم تا از زبان کارشناسان فن به بررسی و واکاوی دلایل این تعطیلیها بپردازیم.

رکود در ساخت و ساز مسکن


در 9 ماهه اول سال جاری تولیدات سیمان از نظر کارشناسان بین 15 تا 20 درصد کاهش پیدا کرده است و علت اصلی آن به رکود حاکم بربازار مسکن بر می گردد.دولت درنظر دارد باتحریک تقاضای بازار ساخت و ساز به رونق سیمان سازی کشور کمک کند و دراین جهت با انجام پروژه هایی چون روکش جدید جاده ها باسیمان،طرح بافت فرسوده و همچنین سوق دادن ابنیه های دولتی به سوی بتنی شدن  از تعطیلی واحدهای تولیدی سیمان جلوگیری نماید.

 به نظر می رسد این نوع حمایت ها همچون شوک موقتی برای بهبود صنعت سیمان است،دولتمردان باید تلاش کنند که راهکارهای موثر و برنامه مدون و مشخصی برای رفع مشکلات سیمان سازان کشور داشته باشند تا به بقای این صنعت استراتژیک کشور امیدوار باشیم.

عدم توفیق در بازاریابی خارجی

 خوشبختانه استان فارس از لحاظ تولیدات سیمان مشکلی ندارد و به اندازه کافی ظرفیت تولید موجود است ، اما می‌توان در نهایت نتیجه گرفت که دغدغه  اصلی تمامی صنایع مخصوصا صنعت سیمان عدم مدیریت صحیح و برنامه ریزی ویژه  است .بطور کلی سیمان ایران در سراسر جهان از کیفیت بالایی برخوردار است و تولیدات سیمان در کشور بیش از حد میزان تقاضای بازار داخل است ، به طوریکه عرضه و تقاضا با یکدیگر برابر نیست .

در کشورحدودا 100 میلیون تن سیمان در سال تولید می‌شود ، که از این میزان حدود 50 میلیون مصرف در بازار داخل وجود دارد ، متاسفانه این رقم روند نزولی گرفته و از 50 میلیون به 30 الی 40 میلیون کاهش یافته است .

 بازار یابی یکی از مشکلات عدیده صنعت سیمان در کشور محسوب می شود و برای  ورود به بازار کشورهای غربی باید این موانع را تا حدودی برطرف کرد تا دیگر شاهد کاهش تولیدات و صادرات نباشیم.

امیدواریم وزارت صنعت ، معدن و تجارت با بازاریابی صحیح بتواند میزان مشکلات موجود صادرات سیمان به کشورهای غربی را به حداقل برساند و در آینده ای نه چندان دور شاهد افزایش صادرات این محصول به کشورهای اروپایی باشیم.

 اگرمیزان تولیدات و صادرات روند کاهش خود را طی کند آینده نگران کننده ای در انتظار کشور خواهیم داشت به طوریکه در آینده ای  نزدیک شاهد تعطیلی کارخانجات سیمان در کشور خواهیم بود.

صادرات سیمان فقط به کشورهای حاشیه  خلیج فارس صورت می گیرد ، امید است بتوانیم در سالهای آینده با صادرات هر چه بیشتر به کشورهای اروپایی میزان تولید و صادرات در کشور افزایش بیابد .. یکی ازعوامل موثر دیگر درکاهش تولید سیمان ازدست دادن بازار عراق بوده زیرا این کشور به دلیل درگیری بامسایل امنیتی و کاهش بهای نفت، پروژه های عمرانی خود رامتوقف کرد و آن دسته ازپروژه های در دست ساخت را با سیمان تولیدی داخلی خود پشتیبانی می کند.

 

قیمت سوخت یکی دیگر از مشکلات کارخانجات سیمان:

محمد غیثی در گفتگو با خبرنگار مهر میگوید:امسال نیز همانند روال هر ساله با فرا رسیدن فصل سرما، گاز مصرفی کارخانجات سیمان به منظور تامین نیاز مصارف خانگی قطع شده اما بر خلاف هر سال که سوخت مازوت به جای گاز با نرخ دولتی به کارخانجات تعلق می گرفت امسال عنوان شده سوخت را باید با قیمت آزاد تهیه کنیم.

وی اظهار داشت: تا سال گذشته مازوت با نرخ لیتری 70 تومان در اختیار کارخانجات قرار می گرفت اما امسال دولت اعلام کرده صنایع سیمان باید این سوخت را با نرخ لیتری 200 تومان خریداری کنند.

به گفته وی در کنار افزایش قیمت سوخت تحمیل شده به کارخانجات سیمان باید هزینه حمل مازوت که خود هزینه قابل توجهی است نیز به این هزینه ها اضافه کرد.

دبیر کارگروه سیمان فارس ادامه داد: گرچه قیمت هر لیتر سوخت مورد نیاز کارخانجات 130 تومان افزایش یافته اما این افزایش به ظاهر اندک سبب شده تا قیمت تمام شده هر تن سیمان 15 هزار تومان افزایش یابد.

غیثی گفت: در این شرایط قیمت هر تن سیمان فله ای از 72 هزار تومان به 87 هزار تومان و هر پاکت 50 کیلویی سیمان از 86 هزار تومان به 101 هزار تومان افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کارخانجات سیمان اجازه افزایش قیمت ندارند بنابراین تولید و عرضه سیمان با ضرر و زیان کارخانجات همراه خواهد بود که در این صورت تولید برای سرمایه گذاران آن توجیه اقتصادی ندارد.

غیثی گفت: در چنین شرایطی چنانچه دولت اقدام به تغییر قیمت مازوت و همسانی قیمت آن با هر متر مکعب گاز نکند کارخانجات سیمان در معرض ورشکستگی قرار گرفته و مجبور به تعطیل کردن کارخانه خود می شوند.

 

در پایان از مسئولان درخواست می شود، هر چه سریعتر در این مورد چاره اندیشی کنند و راهکار منطقی اتخاذ کنند.

 

ارسال توسط : خبرنگار فارس
بازدید
دیدگاه