اخبار ویژه

مجتمع گوشت اقلید در رکود

کد خبر : 7959
دوشنبه 18 اردیبهشت 1396 - 13:02

مجتمع بزرگ گوشت اقلید که بنا بود روزگاری برای ۳۰۰ تا ۲۰۰ نفر اشتغالزایی کند پس از گذشت ۱۶ سال با ظرفیت ۳ تا ۵ درصد مشغول به کار است.

به گزارش «بیکافارس» مجتمع بزرگ گوشت اقلید که بنا بود روزگاری برای 300 تا 200  نفر اشتغالزایی کند و مرکز تجمع کشتار صنعتی در میان شهرستان‌های شمالی استان فارس باشد، پس از گذشت 16 سال با ظرفیت 3 تا 5 درصد مشغول به کار است. این امر زمانی اهمیت پیدا می‌کند که به گفته حجت‌الاسلام محمدصادق طالبی امام جمعه اقلید بیکاری جوانان معضل نخست این شهرستان است.

شهرستان اقلید در طول 6 ماه از سال محل عبور بیش از 50 هزار نفر از عشایر است که به دلیل ییلاقی بودن به این منطقه کوچ می‌کنند و به گفته علیرضا قادری، رئیس اداره صنعت و معدن این شهرستان به دلیل اینکه زمان ورود عشایر دام‌های آنها به نهایت رشد رسیدند، وجود مجتمع گوشت اقلید می‌تواند ظرفیت خوبی برای کشتار، فروش و بهره‌برداری از این ظرفیت باشد. 

مجتمع گوشت اقلید 16 سال پیش با ظرفیت اسمی 3 شیفت کاری و روزانه کشتار 1000 راس دام سبک و 100 راس دام سنگین در این شهرستان راه‌اندازی شد که در صورت تکمیل تمام ظرفیت‌ها برای بیش از 200 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند.  براساس اطلاعات روابط عمومی دامپزشکی استان فارس کشتارگاه دارای ظرفیت‌های میدان عرضه دام، سالن بسته‌بندی، تونل انجماد، تبدیل ضایعات و ظرف خون است. 

حجت‌الاسلام طالبی  می‌گوید: این مجتمع با نام مجتمع گوشت شمال فارس راه‌اندازی شد به عبارتی باید از تمام شهرهای شمالی نظیر آباده، صفاشهر، بوانات و غیره برای کشتار صنعتی دام به اقلید مراجعه می‌کردند اما در طول این سال‌ها مجتمع تعطیل بوده و از ظرفیت آن استفاده نمی‌شود. 

وی که بیکاری جوانان را نخستین معضل در شهرستان اقلید می‌داند، معتقد است که در صورت استفاده از تمام ظرفیت این مجتمع برای 300 نفر اشتغال ایجاد می‌شد اما در حال حاضر 20 کارگر آن هم به صورت پاره‌وقت در آنجا مشغول به کار هستند. 

چوب حراج بر سرمایه مردم اقلید 

امام جمعه اقلید که از تعطیلی و رکود صنایع این شهرستان گلایه‌مند است، می‌گوید با وجود تمامی این مشکلات مسئولان توجهی برای حل آنها نمی‌کنند در حالی که می‌توانستند مانع تعطیلی کارخانه‌های اقلید شوند. 

قادری، رئیس صنعت و معدن اقلید علت تعطیلی و رکود این مجتمع را مدیریت ناکارآمد می‌داند و معتقد است که با وجود سرمایه‌گذاری سنگینی که برای ساخت و تجهیز این مجتمع انجام شد اما نتوانست به خوبی برای اشتغال و رونق صنعت گوشت و فرآورده‌های ناشی از کشتار در شهرستان اقلید عمل کند. 

این مجتمع که پیش از تحت مدیریت پشتیبانی امور دام بود، در سال 95 روند واگذاری آن طی و در اردیبهشت امسال به بخش خصوصی واگذار شد. در حالی که مسئولان امر معتقدند واگذاری آن می‌تواند سبب رونق مجتمع گوشت اقلید شود اما امام جمعه شهرستان نسبت به نحوه واگذاری انتقاد دارد. 

حجت‌الاسلام طالبی می‌گوید: ارزش این مجتمع با توجه به موقعیت آن، تاسیسات و وجود چاه آب و فضای سبز 150 میلیارد تومان بوده در صورتی که براساس قرائن موجود به 12 میلیارد و 800 میلیون تومان فروخته و با اقساط واگذار شده که با این کار به سرمایه مردم اقلید چوب حراج زدند. 

بوی بهبود شنیده نمی‌شود 

امام جمعه شهرستان اقلید انتظار بهبود با ادامه روند کنونی را برای این مجتمع ندارد، امری که سید حسین افضلی نماینده این شهرستان نیز  بیان می‌کند. وی که عدم پویایی را علت تعطیلی و کندی کار این مجتمع می‌داند،معتقد است  تجهیزاتی که سال‌ها قبل در این مجموعه قرار داده شده، قدیمی است و با این روند بعید به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک تحول چشمگیری در آن اتفاق بیفتد. 

به گفته وی تنها زمانی می‌توان به رونق این مجتمع گوشت در شهرستان اقلید امیدوار بود که سرمایه‌گذار جدید فعال باشد و دید تولیدی و کارآفرینی داشته باشد. 

حمیدرضا روزبهانی، سرمایه‌گذار جدید این مجتمع نیز با گفتن این جمله « در استان شما سبب بی‌میلی سرمایه‌گذار می‌شوند» گلایه خود را اعلام می کند.(تسنیم)

ارسال توسط : خبرنگار فارس
بازدید
دیدگاه