اخبار ویژه

مشکل کارخانه آرد اقلید

کد خبر : 8390
سه شنبه 20 تیر 1396 - 12:52

تعطیلی کارخانه آرد اقلید سبب خام‌فروشی گندم در دومین تولیدکننده این محصول در استان فارس شده است.

 

به گزارش بیکافارس از تسنیم شهرستان اقلید با تولید 80 هزار تن گندم در سال گذشته و وجود سیلوهای 30 هزار تنی برای نگهداری گندم دومین شهرستان استان در تولید این محصول است اما تعطیلی کارخانه آرد این شهرستان سبب شده که گندم به صورت خام از  این شهرستان خارج شود.

در گذشته، مسئولان و نماینده شهرستان اقلید علت تعطیلی کارخانه را مسائل مالی و معوقات بانکی ذکر کردند و به گفته علیرضا قادری، رئیس صنعت و معدن این شهرستان تلاش‌هایی برای بازگشایی مجدد کارخانه در حال انجام بود. 

تلاش برای احیای کارخانه آرد اقلید 

وی  درباره وضعیت کنونی این کارخانه می‌گوید: با توجه به حساسیت و ضرورت  مسئله کارخانه آرد اقلید این موضوع در کارگروه رفع موانع تولید شهرستان با حضور معاون استاندار مطرح شد و پس از جلساتی در وزارت صنعت و معدن اقدامات اجرایی و حقوقی برای احیای مجدد این کارخانه در دستور کار قرار گرفت. 

به گفته قادری بخشودگی جرائم، اعلام تنفس یکساله، تقسیط بدهی 5 ساله براساس قرارداد اولیه بدون پیش پرداخت، ارزیابی مجدد وسایل در اختیار توسط بانک ملت و تامین تسهیلات مورد نیاز برای بازگشایی بخشی از اقداماتی است که برای احیای این کارخانه انجام می‌شود. 

به گفته وی کارخانه آرد اقلید در بهترین مکان شهرک صنعتی این شهرستان و در مسیر حمل‌ونقل ریلی قرار دارد و بین 4 استان اصفهان، فارس، یزد و کهگیلویه و بویراحمد واقع شده که همین امر از امتیازات این کارخانه است که احیای آن در رونق صادرات آرد در اقلید تاثیر به سزایی می‌گذارد.

رئیس اداره صنعت و معدن اقلید می‌گوید: علاوه بر منافع اقتصادی که احیاء این کارخانه برای شهرستان دارد سبب اشتغالزایی 200 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌شود و می‌تواند نقش مهمی در رفع بیکاری در اقلید داشته باشد.

سرمایه‌گذاران در صف انتظار

حسین افضلی، نماینده شهرستان اقلید اما چندان خوشبینانه به موضوع نگاه نمی‌کند. وی  ضمن برشمردن اهمیت احیای کارخانه آرد این شهرستان می‌گوید: اقتصاد اقلید وابسته به کشاورزی و این شهرستان در تولید گندم در استان مطرح و صاحب رتبه است بنابراین احیای این کارخانه امری حیاتی است. 

به گفته وی احیای این کارخانه باید هر چه سریع‌تر رخ دهد و اگر سرمایه‌گذار فعلی توان احیا ندارد کارخانه باید به دیگر سرمایه‌گذاران واگذار شود. براساس گفته‌های افضلی متقاضیان دیگری برای راه‌اندازی مجدد کارخانه اقدام کردند. 

نماینده شهرستان اقلید با اشاره به نرخ بالای بیکاری در این شهرستان، بیکاری را معضلی بسیار بزرگ برای اقلید می‌داند که با راه‌اندازی مجدد کارخانه بخشی از آن برطرف می‌شود. علاوه بر آن وی معتقد است که خام‌فروشی گندم سبب شده که اقلید از ارزش افزوده محصولات فرآوری شده آرد و گندم محروم بماند. 

علی مسعودی، کارشناس امور شهری و روستایی فرمانداری اقلید  از سطح زیرکشت 22 هزار هکتاری گندم در این شهرستان خبر می‌دهد و می‌گوید: بهترین نوع گندم استان فارس در اقلید تولید می‌شود اما به سبب تعطیلی کارخانه آرد، گندم این شهرستان به کارخانه‌های آباده، سپیدان و دیگر شهرها فرستاده می‌شود.

ارسال توسط : خبرنگار فارس
بازدید
دیدگاه